Desire, Delirium and Productive Misunderstandings
– A screening of films by Ulrike Ottinger

past G_screeing_website
19 - 25 April 2017

لقد تم تأجيل هذا البرنامج لأسباب غير متوقّعة. سيتم الإعلان عن المزيد من المعلومات لاحقاً.




الرغبة والهذيان وسوء الفهم الخلّاق – برنامج عروض أفلام أولريكه أوتينغر

عهدت أولريكه أوتينغر في أفلامها على استكشاف الأماكن: القريب منها والبعيد، المألوف منها وغير المعهود، الخيالي منها والواقعي، بينما تدمج في الآن نفسه الحدّ الفاصل بين تلك التصنيفات. تُبرِز أوتينغر ما تّتسم به الحياة اليومية من غرابة، ولا سيما في أعمالها التي تعود لأواخر السبعينيات وأوائل الثمانينيات من القرن العشرين، والتي تحلّل فيها ما يعنيه التخلّي عن المألوف، بغية استعادة قدرته على السحر.

يغدو ما هو واقعي سوريالياً والعكس صحيح، حيث تنجرف شخصيات أوتينغر عبر المكان والزمان والأجساد، تحدوها رغباتها صوب حالة من الهذيان. إن البذخ البصري الذي يميّز أسلوب أوتينغر، إلى جانب تجريبها الثوري فيما يتعلّق بالشكل الروائي، وتوظيفها لوجهات النظر الكويرية والنسوية بغية كشف النقاب عن التركيبات الجنسية والجندرية والثقافية (التحتية)، قد جعلت منها واحدة من أبرز قامات السينما الألمانية.

وفي أعمالها الأخيرة، تجمع أوتينغر بين الدراسات الإثنوغرافية والعناصر الروائية، فتسدّد دائرة الضوء على ظروف ثقافية محددة، فتُبرز اشتباك التقاليد مع الحداثة والتفاعل بينهما: فمنذ أواخر حقبة ثمانينيات القرن العشرين، كانت أفلام أوتينغر معنيّة أساساً باحتذاء السرد الوثائقي وبالعلاقات ما بين الثقافات المختلفة، مستعينةً بالخيال وسيلةً تعيد معايرة نماذج الواقع الاجتماعي، وتعيد إحياء التاريخ. وهكذا، كثيراً ما تصوغ أوتينغر ما تطلق عليه تسمية “سوء الفهم الخلاّق”، من خلال التأرجح ما بين الميول الثقافية والذوق العام على نحو لعوب.

برنامج عروض الأفلام «الرغبة والهذيان وسوء الفهم الخلّاق» الذي قام بتنظيمه دانيال برندت بالتعاون معهد غوتة لبنان وأشكال ألوان، يشتمل على ثلاثة من أبرز أفلام أوتينغر، تعكس اتجاهين أساسيين تتميز بهما أفلامها: وهما الروائي والوثائقي. «تذكرة بلا عودة»ُ Ticket of No Return(١٩٧٩) و«المسخ أورلاندو» Freak Orlando (١٩٨١) وهما فيلمان من «ثلاثية برلين» التي تظهر فيها المدينة بمثابة خلفية لرحلات توهّمية تخوضها شخصياتها. أما «جوانا دارك المنغولية» Johanna d’Arc of Mongolia (١٩٨٩) فتدور أحداثه حول مجموعة غريبة الأطوار من السائحات الأوروبيات تستقلن القطار السيبيري، ويتم اختطافهن على يد أميرة منغولية وحاشيتها.

جميع الأفلام باللغة الإنكليزية.
This event has been postponed, due to unforeseen circumstances. More information will be announced at a later date.


Desire, Delirium and Productive Misunderstandings A screening of films by Ulrike Ottinger

In her films, Ulrike Ottinger consistently explores places near and far, familiar and unfamiliar, imagined and real, while simultaneously blurring these categories. Most visibly in her films of the late 1970s and early 1980s, she brings out the strange and the outlandish in the everyday, analyzing what it means to remove the familiar in order to regain its power of fascination.

The real becomes surreal and vice versa, with Ottinger’s characters drifting through space, time and bodies, led by desire into delirium. The visual lavishness, her radical experimentation with narrative form, and the use of queer and feminist perspectives to expose the constructs of sexuality, gender, and (sub-)culture, made Ottinger a pioneering figure of German cinema.

In her more recent work, Ottinger combines ethnographic study with fictional elements, focusing on specific cultural circumstances to point out the entanglement and interplay between tradition and modernity. Since the late 1980s Ottinger’s films have been mainly informed by an interest in the documentary and cross-cultural relationships, using the imaginary as a tool to re-calibrate models of social reality and re-animate history. Doing so, through playfully negotiating between cultural dispositions and common sense, Ottinger often creates something she herself calls “productive misunderstandings”.

The screening series Desire, Delirium, and Productive Misunderstandings organized by Daniel Berndt in collaboration with Goethe-Institut Libanon and Ashkal Alwan, comprises three of Ottinger’s most eminent films, that convey the two strands of her film-making – fiction and documentary. Ticket of No Return (1979) and Freak Orlando (1981) are both part of Ottinger’s ‘Berlin Triology’ in which the city serves as a backdrop for the phantasmagorical journeys of her characters, and Johanna d’Arc of Mongolia (1989) is a film about a peculiar group of European tourists traveling on the Trans-Siberian railway, who end up being kidnapped by a Mongolian princess and her entourage.

All three screening events are in English.
العروض Screenings
الثلاثاء ١٨ نيسان،٢٠١٧ | ٨ م. «جوانا دارك المنغ ولية» Johanna d’Arc of Mongolia (١٩٨٩) (١٦٥ د.)

تلتقي أربع من النساء على متن قطار في طريقه إلى الصين، حيث يتم اختطافهن على يد أميرة منغولية غامضة فور وصولهن إلى سكة حديد منغوليا. تجبرهن الأميرة علي مرافقة قافلتها عبر أواسط منغوليا، حيث تتعرفن علي طقوس البدو وعاداتهم العتيقة. يستعين هذا الفيلم بخليط من طابع «أفلام الطريق» والأفلام الاثنوغرافية، فيضفي مزيداً من التعقيد حول سؤال من هو غرائبي وبالنسبة لمن، بأسلوب مسلي وآسر.




الإثنين ٢٤ نسان، ٢٠١٧ | ٨ م. «المسخ اورلندو» Freak Orlando (١٩٨١) (١٢٦ د.)

تستند أحداث هذا الفيلم جزئياً إلى رواية فرجينيا وولف التي تحمل عنوان «أورلاندو»، ويظهر فيها مسرح مصغّر للعالم في خمس حلقات. تقوم أوتينغر بإرسال شخصيتها الرئيسية، وتلعب دورها ماغدلينا مونتيزوما، في رحلة محيرة لا تخلو أحياناً من الفكاهة، مليئة بالتحولات التي تبلغ ذروتها أخيراً في مسابقة لاختيار أبشع أهالي «مدينة المسوخ».


الثلاثاء ٢٥ نيسان، ٢٠١٧ | ٨ م. «تذكرة بلا عودة» Ticket of No Return (١٩٧٩) – تعقبها مناقشة بين أولريكه أوتينغر ودانيال برندت (١٠٨ د.)


يروي «تذكرة بلا عودة» قصة امرأة ثريّة غريبة الأطوار، تسافر إلى برلين وقد قرّرت أن تمضي بقيّة أيامها تعاقر الخمر، وفي الوقت ذاته يصف الفيلم شخصيتين استثنائيتين ومختلفتين تمام الاختلاف، في سعيهما لبناء علاقة ذات معنى. تشكل مدينة برلين خلفية للفيلم، تكتمل بظهور مغنيي الروك وكتاّب وفنانين محليين مثل نينا هاغن وڤولف فوستل وإدي قنسطنطين.
  Tuesday, 18 April 2017 | 8pm Johanna d’Arc of Mongolia (1989) (165 min.)

Four women meet on a train on their way to China and get kidnapped by a mysterious Mongolian princess. They are forced to follow the princess’ caravan through Inner Mongolia and eventually become acquainted with the nomads’ archaic rituals and customs. Using references to the road movie genre in combination with tropes of ethnographic filmmaking, Johanna d’Arc of Mongolia complicates the question of who is exotic, and to whom, in an amusing and compelling way.

Monday, 24 April 2017 | 8pm Freak Orlando (1981) (126 min.)

Based loosely on Virginia Woolf’s novel “Orlando” Freak Orlando unfolds as a small theater of the world in five episodes. Ottinger sends her lead character, played by Magdalena Montezuma, on a bewildering and at times hilarious odyssey of constant transformation, which finally culminates in a contest for the ugliest people of “Freak City”.

Tuesday, 25 April 2017 | 8pm Ticket of No Return (1979) – followed by a conversation between Ulrike Ottinger and Daniel Berndt (108 min.)

Telling the story of a rich, eccentric woman, who travels to Berlin with a plan to live out the rest of her days as a drunkard, Ticket of No Return is also a portrait of two unusual and very different characters, that are trying to build up a meaningful relationship with one another. The film’s background is the city of Berlin, complemented by appearances of local rock singers, writers, and artists such as Nina Hagen, Wolf Vostell and Eddie Constantine.
أولريكه أوتينغر

ولدت أولريكه أوتينغر في كونستانس بألمانيا، وانتقلت إلى باريس في الستينيات من القرن المنصرم حيث بدأت حياتها الفنية كمصوّرة زيتية. درست خلال هذه السنوات لدى كلود ليفي-شتراوس ولوي ألتوسير، قبل أن تنتقل إلى برلين في أوائل السبعينيات، حيث بدأت في إخراج أفلام شارك فيها العديد من كبار شخصيات المسرح والفن والسينما البديلة في برلين، شأن تابيا بلومنشاين وإيرم هيرمان وماغدلينا مونتيزوما. في أواخر ثمانينيات القرن العشرين تحولت سينما أوتينغر من الأسلوب الروائي المسرحي إلى الوثائقي. حصلت أوتينغر على العديد من الجوائز بما فيها وسام الاستحقاق من الجمهورية الألمانية وجائزة «هانا هوش». عُرضت أفلامها في مهرجانات دولية عدّة من ضمنها مهرجان برلين السينمائي الدولي ومهرجان تورنتو السينمائي، كما عُرضت أعمالها في العديد من المتاحف و البيناليات إلي جانب دوكيومنتا ١١.






دانيال برندت

درس دانيال برندت تاريخ الفن والفلسفة والأنثروبولوجيا الاجتماعية في الجامعة الحرّة في برلين. نال برندت شهادة الدكتوراه من برنامج الدراسات العليا في التصوير الفوتوغرافي من جامعة براونشفايغ للفنون، حيث قدّم أطروحته حول استخدام الصور التاريخيّة في الفن المعاصر. عمل برندت من ٢٠٠٩ وحتى ٢٠١٢ منسقاً لقسم البحوث في المؤسسة العربية للصورة في بيروت. وهو راهناً باحث مشارك في مشروع «سياسة الصورة» في أرشيف الأدب الألماني في مارباخ .
Ulrike Ottinger

Born in Konstanz, Germany, Ulrike Ottinger moved to Paris in the 1960s where she began her artistic career as a painter. During these formative years she was a student of Claude Lévi-Strauss and Louis Althusser. After having moved to Berlin in the early 1970s, she began directing films which included many protagonists of Berlin’s art, film and underground scene, such as Tabea Blumenschein, Irm Hermann and Magdalena Montezuma. In the late 1980s Ottinger’s cinema shifted away from theatrical fiction to documentary. Ottinger has received numerous awards including the Order of Merit of the Federal Republic of Germany and the Hannah Höch Prize. Her films have been shown in international festivals including Berlin International Film Festival and Toronto Film Festival. Ottinger’s work has been exhibited in numerous museum shows and biennales as well as Documenta 11.

Daniel Berndt

Daniel Berndt studied Art History, Philosophy and Social Anthropology at Freie Universität Berlin. He was a PhD fellow at the graduate program The Photographic Dispositif at the Braunschweig University of Art, where he wrote his dissertation on the usage of historical photographs in contemporary art. From 2009 to 2012 he worked as Research Center Coordinator at the Arab Image Foundation in Beirut. Currently, he is a research associate in the Politics of the Image project at the German Literature Archive, Marbach.
g

Archive: unspecified - Events view all calendar

past Screen Shot 2016-12-08 at 2.38.23 PM
18 January 2017 - 15 February 2017
Time:

Histories of the artist is Course Module II of HWP 2016-17: Head Above Water.



Images from left to right: Youssef Howayek's Martyrs' Monument in Beirut (c. 1930's)
Mustafa Farroukh in the courtyard of the Alhambra palace in Granada. (c. 1930's)

Read More
past NATURE IS UNJUST-GPS
10 November 2016
Time: 19:30 - 21:30

Location Ashkal Alwan

Event Type public lecture

Image: GPS no1, digital image, Diann Bauer, 2016, courtesy of the artist

Read More
past VideoWorks-2016-outlined
9 June 2016
Time: 19:00 - 23:00
10 June 2016
Time: 19:00 - 23:00
11 June 2016
Time: 19:00 - 23:00

Location مركز بيروت للفن

Read More