Our Terrible Country / بلدنا الرهيب - A film by Mohammad Ali Atassi and Ziad Homsi / فيلم لمحمد علي الأتاسي وزياد حمصي

past Our terrible country
22 October 2014
Time: 8:00 pm - 10:00 pm

Event Type Screening

Location Ashkal Alwan CHECK THE MAP

Bidayyat for Audiovisual Arts presents Our Terrible Country (2014, 85 minutes, Syria/Lebanon), a film by Mohammad Ali Atassi and Ziad Homsi.

تتشرف مؤسسة "بدايات" للفنون البصرية بتقديم الفيلم الوثائقي "بلدنا الرهيب" لمحمد علي الأتاسي وزياد حمصي

MORE INFO


Bidayyat for Audiovisual Arts presents Our Terrible Country (2014, 85 minutes, Syria/Lebanon), a film by Mohammad Ali Atassi and Ziad Homsi.

This road movie portrays the perilous journey of well-known writer Yassin al-Haj Saleh and young photographer Ziad Homsi through war torn Syria.

After 16 years in prison for belonging to the Syrian left, Yassin (53) joins Syria’s popular uprising in 2011. Ziad (24), occasionally fighting with the rebels, takes photographs of his hometown Douma. The two men meet and become friends in this Damascene suburb where Yassin and his wife Samira had found shelter.

Together, they embark on an adventurous journey through the desert to al-Haj Saleh’s native town Raqqa in Northeast Syria, now occupied by the “Islamic State in Iraq and Levant” (ISIS), which also kidnapped two of Yassin’s brothers.

Consequently, the writer moves to Istanbul to continue working for the rebels and is joined by Ziad following his release from ISIS. They are both hopeful that they will return and be reunited with their families. However, the situation becomes hopeless when Samira and human rights lawyer Razan Zeitouneh are kidnapped.

And the film ends while Syria tumbles into a yawning abyss.

Watch the trailer here.

يحكي فيلم “بلدنا الرهيب” قصة الرحلة محفوفة المخاطر التي خاضها الكاتب السوري المعارض ياسين الحاج صالح برفقة المصور الشاب زياد حمصي، ابتداءا من مدينة دوما المحررة في الغوطة الشرقية ومرورا بالقلمون والطرق الصحراوية الوعرة ووصولا الى مدينة الرقة الواقعة شمال سوريا، لينتهي بهم المطاف الى المنفى المؤقت على الاراضي التركية.

اعتقل ياسين الحاج صالح في العام ١٩٨٠ وكان له من العمر عشرين عاما، و قضى في السجون السورية مدة 16 عاما. رغم ذلك فإن ياسين الذي كان واحدا من بين قلة من المثقفين السوريين الذين واكبوا من الداخل الحراك الثوري السوري منذ بداياته في العام 2011. وبعد سنتين من التخفي في مدينة دمشق اضطر ياسين الى مغادرتها متوجها مع زوجته سميرة الخليل الى مدينة دوما المحررة في الغوطة الشرقية.
يتفق زياد حمصي وعلي الاتاسي المقيم في مدينة بيروت أن يعملا معا على انجاز فيلم عن ياسين الحاج صالح، ومع بداية التصوير في دوما تنشئ علاقة صداقة بين زياد وياسين ويقرر زياد مرافقة ياسين في رحلته الشاقة باتجاه الشمال السوري.

في الطريق إلى الرقة المحررة حديثا، يكتشف ياسين أن مدينته الأم باتت تحت سيطرة التنظيم الإسلامي المتطرف “دولة العراق والشام الإسلامية” الملقب ب “داعش” وأن هذا التنظيم اختطف أخويه الاثنيين. يعيش ياسين متخفيا في الرقة لعدة شهور ويزور علي الأتاسي الرقة محاولا تصوير تطور العلاقة بين شخصيتي الفيلم ياسين وزياد .

سرعان ما يجد ياسين نفسه مرغما على الخروج إلى منفاه المؤقت في مدنية اسطنبول التركية. أما زياد فيعتقله تنظيم “داعش” وهو في طريق العوده جنوبا إلى مدينة دوما، ويمضي ما يقارب الشهرين في السجن، ليخرج بعدها هو الآخر إلى المنفى التركي.

وينتهي الفيلم مع ورود خبر اختطاف سميرة الخليل ورزان زيتونة ووائل حمادة وناظم حمادي من مدينة دوما على يد قوى اسلامية متطرفة.

تم تصوير هذا الفيلم على مدى عام كامل في عدة مناطق من سورية وتركيا، وهو يعرض للعلاقة بين جيلين انخرطا منذ البداية في الثورة، كل على طريقته، مع ما حملته لهما هذه الثورة من آمال وخيبات وانكسارات. ويصور هذا الفيلم من خلال مصائر شخصياته لمراحل الثورة السورية من بداياتها السلمية مرورا بمرحلة التسلح ووصولا الى قصف وتدمير المدن من قبل النظام وظهور التيارات الإسلامية المتطرفة ومحاولة سيطرتها على الثورة.

About the filmmakers
Awards/Competition
Credits
Technical information
GETTING THERE
Ashkal Alwan | Home Workspace
Jisr el Wati, Street 90, Building 110, 1st Floor
Near Souk Al Ahad, facing IMPEX Garage, Pink Building next to Beirut Art Center
Phone: +961 1 423 879
www.ashkalalwan.org

Archive: Public Programming - Events view all calendar

past Octavian public talk image
6 June 2016
Time: 20:00 - 22:00

Location Ashkal Alwan

Event Type Public Talk

Read More
past fugacious_presence_website_01
27 May 2016
Time: 19:00 - 21:00

Location Ashkal Alwan

Event Type Performance

Read More
past Screen Shot 2016-04-18 at 4.52.03 PM
29 April 2016 - 2 May 2016
Time:

Location أشكال ألوان

Event Type Symposium

Live streaming البث الحيّ

Read More